lørdag den 11. januar 2014

Kartoffelsuppe

Idag ville jeg lave græskar suppe, men nixen, der var ingen græskar i fakta, men kartofler, massere af kartofler... så kartoffelsuppe blev det så  ;-)

Jeg lavede kartoffelsuppen sådan her :

Skalotteløg, et par fed hvidløg, skar jeg groft, dem blancerede jeg i en gryde med olie, det skulle havde været i neutral olie men kom til at bruge oliven olie, det gjorde ikke noget.

De skrællede og skåret kartofler hældes i gryden og en fond af enten grøntsager eller høns, bliver hældt ved - jeg havde kogt en kylling, derfor brugte jeg kyllinge fond. Hvad er forskellen på en høns og en kyllingefond ?

Kogte kartoflerne i ca 25 minutter, blendede dem med en dåse kikærter, smagte suppen til med salt og peber..

Toppingen blev en pakke strimlet skinkekød, en håndfuld græskarkerner, der blev smidt på panden med puddersukker  - det blev varmet godt op, så det blev en slags karamellisering. Nam nam.

Det var ikke nok så i fryseren fandt jeg en choizo pølse, så den skar jeg i små tern og stegte dem på panden til de var sprøde, hældte fedtet fra og lagde ternene på køkkenrulle.

Jeg laved også hvidløg brød som flutene nytårs aften, det her var bare et rundt brød og denne gang blev det med rød cheddar ost.

Kartoffelsuppe med topping af choizo pølse og karamelliseret græskarkerner og skinke.


Hvidløgsbrødet inden det kom i ovnen. Husk at smøre brødet med smeltet hvidløgssmør et par gange mens det er i ovnen - Man kan høre englene synge, det smager så skønt..


Og her er så det færdige brød... Lækkert.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar