søndag den 5. januar 2014

Chokoladekage

Jeg fik lyst til at bruge noget af det Callabaut chokolade og nogen amarena kirsebær, som jeg har liggende i skabet så det blev til en chokolade kage - Der blev Googlet efter : Den mest perfekte chokolade kage og jeg faldt over den her som Anne au chocolat har lavet :

Den lyder sådanne her. :




  • 200 g mørk chokolade
  • 200 g smør
  • 250 g sukker
  • 5 letpisket æg
  • 1 spsk mel



Smelt smørret i en gryde og tilsæt den hakkede chokolade. Rør rundt indtil chokoladen er smeltet. Tag gryden af varmen og rør sukker i. Køl lidt af og tilsæt æggene lidt ad gangen. Vend til sidst mel i.
Bag i en rund form (på ca.22 cm i diameter) foret med bagepapir i 25 min (eller deromkring) ved 180 grader varmluft.
NB! Kagen skal føles lidt ubagt. Den sætter sig, da den SKAL bages en dag i forvejen. Opbevar den gerne på køl.
Jeg puttede nogen Amarena kirsebær i og den smagte lækker.
Jeg gav kagen langt mere end de 25 minutter - jeg kan ikke lige præcis huske hvor lang tid men ihvertfald 20 - 30 minutter, jeg satte uret 10 min af gangen. Men husk kagen skal være klag idet.
Jeg lavede en Italiens marengs top til kagen, som jeg brændte let med min lille gas brænder.
Marengs :
  • 200 g sukker 
  • 1 dl vand 
  • 3 bæger pasteuriserede æggehvider. Der er ca 50 g pr bæger.


Sukkerlagen skal være mellem 115 - 118 grader varm, brug et sukker termometer.
Kom sukkeret i en gryde sammen med vandet. Kog det til en klar, lidt tyktflydende sirup.Imens piskes æggehviderne til der dannes toppe. Hæld nu den kogende sukkerlage i æggehviderne i en tynd stråle, mens der piskes. Bliv ved med at piske til marengsen er kølet lidt af, det tager ca. 10-15 min. Kom marengsen i en sprøjtepose.
Da jeg gerne ville have at marengsen smagte lidt af kirsebær, tilføjede jeg noget af siruppen fra Amarena kirsebærene, i en portion af marengsen.

Jeg serverede nogen af kirsebærene og siruppen ved siden af.




Tommy kunne godt lide den.




Af resterne af marengssen lavede jeg nogen kys, nogen af sød smag af kirsebær og så nogen med lakrids smag.




4 kommentarer:

  1. heldige Tommy, lækker ser den ud.....

    SvarSlet
  2. Tak, for kommentaren og den var sindsyg lækker..

    SvarSlet
  3. Du må lave den når vi på er tidspunkt kommer, den ser indbydende ud :D

    Kaya

    SvarSlet