lørdag den 26. juli 2014

Baklava

Idag har jeg lavet den meget søde kage baklava.

Der er rigtige mange slags opskrifter men jeg brugte denne her :

Sirup

  • 225 g sukker
  • 1 1/2 dl vand 
  • 3 skiver af yderkanten af en appelsin
  • 1 spsk citronsaft

Fyldet
  • 120 g smuttede mandler
  • 130 g valnødder
  • 55 g paranødder
  • 55 g mørk farin
  • 1 tsk kanel
Envidere skal der bruges filodej og 55 g smør. (jeg brugte mere smør - jeg syntes ikke 55 g var nok)

Fremgamgsmåden

Start med at lave sirup :

Opvarm sukker, vand og citron + appelsinskaller, kog ved lav varme indtil det tykner en smule.
Siruppen skal køles helt af.

Tænd ovnen på 180 grader.

Kom nødderne i en blender og blend til de er en mellemting mellem fint og grfthakkede.
Bland nødderne med kanel og farinen og rør det godt sammen.

Smør en form med smør - den skal have samme størrelse som filodejen. 

Pensl hver enkel filodej med smeltet smør.

Start med tre i bunden og fordel halvdelen af fyld ovenpå. Herefter tre nye filodejplader, og resten af fyldet. 

Slut af med fire smørpenslet filodej, hvor det øverste lag skal rideses i ruder med en skarp kniv.

Kagen bages mellem 30 - 35 minutter på 180 grader eller indtil den er sprød og gylden.

Så snart kagen er kommet ud af ovnen overhældes den med siruppen og køles af inden servering, den skal minimum stå en 1/2 time.


I opskriften stod der at jeg skulle bruge orangeblomster vand, det havde jeg ikke - derfor brugte jeg appelsin skaller og det fungerede fint.

Alle slags nødder kan bruges.

Jeg brugte et fad på denne str. ca 20 ✗ 30.



Baklava :









1 kommentar:

  1. hej søde, den ser rigtig lækkert ud din baklava, mums :)

    kram mIsbah

    SvarSlet