søndag den 8. juni 2014

Knækbrød, Cross og suttetræ.

Så har jeg lavet lakrids knækbrød, de smager rigtig godt.. :-)

Jeg brugte denne her opskrift :

  • 2 dl vand
  • 5 g gær
  • 5 g salt
  • 3 spsk lakridspulver
  • 250 speltmel
  • 75 g rugmel
  • 2 dl havregryn
Sådan gør du :

Rør gær ud i det kolde vand. Tilsæt salt og lakridspulver. Tilsæt mel og havregryn og ælt til en luftig dej. Sæt dejen på køl i 1-2 timer. Forvarm ovnen til 180º. Rul dejen tyndt ud. Skær dejen ud i mindre stykker. Bages i 15-20 minutter. Afkøles inden servering og opbevares i en lufttæt boks.


Jeg brugte min pastamaskine til KithenAid'en til at rulle dejen tynd, det fungerede fint.


Jeg skar dejen ud med mit pizzahjul.


De færdige knækbrød.



Jeg opbevarede knækbrødne i en metaldåse med madparpir i, det fungere fint og brødne mister ikke deres knæk.



Alex's nye crosser.

Alex skulle prøve sin nye motorcross maskine på Albertslund motorcenter og det gik rigtig godt. Alex fik den i nonfirmations gave, det er en 125cc han har ellers kun kørt 85cc men det gik rigtig godt. Her er et par billeder fra dagen.


Hmm. Han ser da lidt betænkelig ud.. ;-)



Ja det ser bedere ud.. Haha


Det gik faktisk bedere end forventet, men det er altså anderledes at køre på 125cc end på en 85cc, den er noget større : højere, længere og tungere..




Øvelse gør en til en mester siges der -  Jeg syntes at Alex gør det godt og han kan lide at køre og det er jo også en stor egenskab at have.




Mikaz og suttetræet. 

Mikaz har sluppet sutten, så derfor skulle vi finde at suttetræ, ikke et helt almindelige suttetræ men et hvor også suttetrolden holdt til henne, vi var så heldige at finde det. Men trolden holdt sig væk.

Vejret var dejligt og vi tog hundene med på turen..

På vejen kom vi forbi en STOR gravko. (Jeg vil gerne ned NU, siger Mikaz)


 Vi fandt jo så ud af at der var gravet en 1 meter rande lige der hvor suttetræet lå, (NÅ det var derfor den gravko var på vores vej), suttetræet var selvfølgelig på den modsatte side af denne grav så, alternativ rute blev fundet igennem skov og kradt gik turen, her er vi lige kommet ud af krattet.


Da Mikaz fik at vide at suttene skulle på træet, troede vi fanden kom løs, men han tog det nu meget cool den lille fyr.



 Allerførst skulle alle suttende prøves, der blev suttet på dem alle - Ikke en blev glemt.



 Så hænger suttene der og turen gik hjemad igen.





1 kommentar:

  1. Mikaz var utrolig sej til at slippe sutterne og det var overraskende :)

    Kaya <3

    SvarSlet